reede, 21. august 2015

Vaba Rahva Laul 2015 Kuressaares - Solistid Rene Soom, Alen Veziko, Jüri Pootsmann, Gertu Pabbo, Koit Toome jt.

Tere ilusat päeva!

Meil on olnud Eestis 24 ilusat ja pikka aastat peale Eesti Vabariigi taaskehtestamist ja igal aastal 20. augustil toimuvad erinevad kontserdid Eesti eri paikades. Mina valisin sel aastal taasiseseisvumise ürituseks Vaba Rahva Laulu kontserdi Kuressaares kuna viibisin sel ajal Saaremaal.

Pealkiri: Vaba Rahva Laul 2015
Asukoht: Kuressaare Lossihoov
Millal toimus: 20. august 2015
Millal nähtud: 20. august 2015
Žanr: Kontsert
Solistid: Rene Soom, Alen Veziko, Jüri Pootsmann, Gertu Pabbo, Koit Toome, Oliver Leppik jt.
Kaasa tegid: Urmas Lattikase bänd, Kuressaare Linnaorkester, koorid
Kõik fotod kuuluvad ajalehele "Saarte Hääl", fotograaf Irina Mägi


Vaba Rahva Laulu on korraldatud alates aastast 2011 ja ürituse idee sündis vastavalt Vaba Rahva Laulu korraldaja Ülo Kannisto sõnadele väga kiiresti pärast 2011 aastal toimunud Vabaduse laulu üritust. Selleaastane üritus oli pühendatud meie Eesti kuulsatele lauljatele Georg Otsale ja Jaak Joalale, kellest esimesel oleks olnud sel aastal 95. sünniaastapäev ja teisel 65. sünniaastapäev.

Solistideks oli kutsutud Estonia Rahvusooperi solist Rene Soom, kes ka rahvusooperi laval on esitanud Georg Otsa repertuaari ja kes on olnud Georg Otsa preemia laureaat. Kontserdil jäi suur osa Georg Otsa lauludest just tema esitada. Jaak Joala repertuaari laulsid tema õpilane ja sõber Koit Toome, Alen Veziko, meie oma Saaremaa väike ja imeandekas Oliver Leppik, Aavo Kiisa, Gertu Pabbo, Jüri Pootsmann,  Soliste saatsid Urmas Lattikase bänd, Kuressaare Linnaorkester ja mitmed laulukoorid.  Kontserti juhtis Veikko Täär.

Millised mu elamused siis olid?

Koit Toome ja Rene Soom, foto: Irina Mägi
Nii tore oli, et terve lossihoov oli rahvast täis, sest suur rahvahulk annab ühele isamaalisele üritusele kõvasti energiat juurde ja kui ma silmadega üle publiku libiseda lasin, siis hakkas silma see, et kohal olid arvatavasti kolme põlvkonna esindajad. Ise olin ma ka koos oma isa ja pojaga, nii et ka meie esindasime seda gruppi inimesi. Oli eakaid, oli noori, oli lastega peresid, oli keskealisi. Ehkki, olgu siinkohal öeldud, et minuga kontserdile kaasatulnud õetütar ütles pärast kontserti ausalt, et kuigi talle üritus meeldis, siis hakkas tal vahepeal igav. Eks see tuleb sellest, et 16-aastasena on talle võõrad nii Georg Ots kui ka Jaak Joala ja ka paljud nende kuulsakslauldud laulud. Tema tuli kaasa, sest tegemist oli taasiseseisvumise aastapäevaga.

Alen Veziko, foto: Irina Mägi

Me jõudsime natuke varem kohale, et saada head istekohad ja seetõttu õnnestus meil ka kuulda ja näha sound-checki, kus mõned laulud lauldi enne kontserdi algust algusest lõpuni läbi.

Enne, kui konkreetsete solistide ja laulude juurde lähen, tahaks väga kiita Urmas Lattikase bändi, mille koosseisus mängisid klaveril Urmas Lattikas ise, viiulil Tõnu Raadik, akordionil Henn Rebane, bassil Raul Vaigla, trummidel Tanel Ruben, kellest kõik muusikud on tõelised oma ala tõsised professionaalid.

Kontsert hakkas täpselt kell kuus õhtul ja avapauguks esitati väga võimsalt laul On kallis mulle kodupaik, kus solistideks olid nii enamjaolt Otsa repertuaari laulev Rene Soom kui ka Joala repertuaari läbi ja lõhki tundev Koit Toome. Nendega ühinesid ka koorid ja laval olevad orkester ja bänd.

Kontserdi kavast rääkides, siis minu arvates oli see hästi läbimõeldud ja tasakaalustatud, kus vaheldumisi pöörati tähelepanu nii Jaak Joala kui ka Georg Otsa repertuaarile. Erilise säraga jäi silma kõige noorem solist, Saaremaa enda poiss Oliver Leppik, kes pani terve lossihoovi energiliselt endale kaasa elama kõigepealt Joala lauluga Trummitüdruk ja hiljem Linnupüüdja laulu lauldes. Ta oli laval nii ehe ja julge ja enesekindel, et teda oli lausa lust vaadata ja loodetavasti kasvab temast tulevikus samasugune särav täht nagu on seda Ain Anger.
Oliver Leppik, foto: Irina Mägi


Estoonlane Rene Soom sobis ideaalselt laulma Georg Otsa laule. Pole ju ime, sest ka rahvusooperis on ta laulnud ja laulab samu rolle mis Ots omal ajal. Mulle isiklikult meeldisid tema esituses kõige rohkem Tõotuslaul ja Võitluslaul ooperist Mees La Manchast, kus esimeses aarias näitas ta oma melanhoolset ja õrna poolt ja viimases temperamenti, võitlusvalmidust, kirge. Väga vahva oli teda teistmoodi, see tähendab kontserdil, näha.

Mari Ausmees,
Rene Soom, foto: Irina Mägi
Alen Veziko oli minu jaoks vast selle õhtu kõige suurem üllatus. Ma ei ole teda peale 2001. aastat laval ise näinud, küll aga olen hoidnud end tema karjääri ja muusikuteega kursis. Ma pean teda väga heaks muusikakirjutajaks ja see sai veelkord ka sellel kontserdil kinnitust. Mu arust oli tema esitatud Vildist kübar väga emotsionaalne ja hingega lauldud ja kui esitlusele tuli tema enda kirjutatud laul See maa, siis sain ma tõsise üllatuse omanikuks. Mulle väga meeldisid selle laulu sõnad, selle sõnum ja muidugi ka meloodia ja kui ta koos kooridega oma teost laval esitas, siis tõusid mul ihukarvad püsti: siiras, emotsionaalne ja lihtne ning samas nii võimas, et ma arvan, et seda laulu näeb tulevikus ka laulupeo repertuaaris. Ma vähemalt loodan, et see saab nii olema, sest sellel laulul on potentsiaali.

Koit Toome, foto: Irina Mägi
Jüri Pootsmanni ja Gertu Pabbo esitatud See öö on armastuse aastapäev oli armas ja liigutav. Nende hääled sobivad ideaalselt kokku. Jüri Pootsmanni lauldud Naer oli ka hea! See on üks mu Joala lauldud lemmikutest ja see mõjus Pootsmanni esituses uudse ja sümpaatsena. 

Ei saa me ei üle ega ümber ka Koit Toomest. Ta oli tavapäraselt hea, nii vokaalselt kui ka lavaliselt oma kohalolekuga. Tema esitluses meeldisid mulle kõige rohkem Mu kodu ja Unustuse jõel, mis mõlemad olid võimsad.

Kontserdi lõpetas loomulikult Saaremaa valss, mida Rene Soom laulis lausa kaks korda. Selle laulu ajal tõusis rahvas püsti ja elas kaasa. Ilus!

Kokkuvõttes oli Vaba Rahva Laul ilus üritus. Kuna mulle isiklikult meeldivad nii Otsa kui ka Joala repertuaar ja kuna ma enamus esitatud lauludega olin tuttav, siis ma jäin väga rahule nii kava kui ka esitajatega.

Suur aitäh korraldajale!

Gertu Pabbo ja Jüri Pootsmann, foto: Irina Mägi


Kontserdi kava:

On kallis mulle kodupaik (Ots) - solistid Rene Soom ja Koit Toome
Vildist kübar (Joala) - solist Alen Veziko
Trummitüdruk (Joala) - solist Oliver Leppik
Eile oli (Joala) - solist Aavo Kiisa
Mister X aaria operetist Tsirkuseprintsess (Ots) - solist Rene Soom
Kaunid päevad, rõõmus aeg (Ots) - solist Rene Soom
Oma saar (Ots, Joala) - solist Rene Soom, koorid
Põhjarannik (Ots) - solist Rene Soom, koorid
Uus paat/Rannakolhoosis (Ots) - koorid
Linnupüüdja laul Mozarti ooperist Võluflööt (Ots) - solist Oliver Leppik
Tõotuslaul, Mees La Manchast, Don Quijote (Ots) - solist Rene Soom
Võitluslaul, Mees La Manchast, Don Quijote (Ots) - solist Rene Soom
Suveöö (Joala) - solist Koit Toome, koorid
Mu kodu (Joala) - solist Koit Toome, koorid
Päike ikka paistma jääb (Joala) - solist Koit Toome, koorid
Ausus (Joala) - solist Gertu Pabbo
Naer (Joala) - solist Jüri Pootsmann
See öö on armastuse aastapäev (Joala) - solistid Gertu Pabbo ja Jüri Pootsmann
Kaua ei mõelnud ma sulle (Joala) - solist Aavo Kiisa
Kuulsuse ahelad (Joala) - solist Koit Toome
Unustuse jõel (Joala) - solist Koit Toome
Elu armstan sind! (Ots) - solist Rene Soom
Valge aurik (Joala) - solist Alen Veziko
See maa (Sõnade ja viisi autor Alen Veziko. Kummardus legendidele) - solist Alen Veziko, koorid
Saaremaa valss (Ots) - solist Rene Soom, koorid


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar