pühapäev, 26. oktoober 2014

Etendus: "Bajadeer"

Tervitus!

Seekord on teemaks blogi esimene ballett.

Pealkiri: Bajadeer (Ludwig Minkuse ballett)
Teater: Rahvusooper Estonia
Kestus: 2h 10 min
Esietendus: 16.05.2013
Millal nähtud: 17.10.2014
Minu hinnang: 4/5

pilt Rahvusooper Estonia kodulehelt

Alustuseks mainin kohe ära, et balletiteadlane ma ei ole, kogu visuaalse taga olevatest tehnilistest aspektidest ei ole mul aimugi ning kuigi olen käinud ühes täiskasvanute balletitunnis pooleldi nalja, pooleldi huvi pärast, ei oska ma nii väga hinnata kui oskuslikult, puhtalt ning tehniliselt korrektselt minu ees tantsitakse. Vaatamata mu võhiklikkusele tõmbab mind ballette külastama aga puhas lavaltoimuv ilu silmadele kui ka kõrvadele – balletid on lihtsalt hurmavalt kaunis meelelahutus.

Sel korral oli etenduse toimumispaigaks iidne India ning otse loomulikult keerles kõik keelatud armastuse ümber, millele ohtralt takistusi seati. Vapper sõdalane Solar armus kaunisse templitantsijasse (bajadeer) Nikiasse ning nad vannuvad üksteisele truudust, kuid mõlemaid ihaldasid ka teised: Solar’i radža tütar ning Nikiat templi ülempreester. Kas armastajapaar suudab saatuse kiuste kokku jääda või lõpeb muinaslugu tragöödiaga?

Antud etendus tundus olevat kui kaks balletti ühe hinna eest. Mõlemad vaatused erinesid üksteisest kui öö ja päev nii atmosfääri, eesmärgi kui olemuse poolest ning tundus, et tegu oli kahe erineva etendusega. Samuti oli sisu kardinaalselt teistsugune. Kui esimene vaatus oli tempokas, tegevusterohke, täis värvide virr-varri, siis teine oli unelev, melanhoolne, rahulik, kurblik ning kuuvalge ning sinakates toonides. Kontrast, mis kahe vaatuse vahele tekkis oli veidi kentsakas ja ei olnud nii väga sujuv, kuid see oli hämmastav kui ideaalselt nad lõpuks ikkagi kokku sobisid ning üksteist toetasid. Mulle väga ei meeldinud, et lugu sai väga rutakalt esimeses vaatuses esitletud ning see ei tundunud piisavalt sügav (jah, ka balletis võib sisu sügav ja detailne olla), samuti tundus teine vaatus kohati pika epiloogina kui teise võrdväärse vaatusena. Siiski, nagu varem öeldud, selline ebatavaline formaat, sisu ning esitus olid lõppkokkuvõttes väga efektsed ning mõjusid huvitavana ning sobisid suurepäraselt kokku, moodustades ühe terviku.

Mulle isiklikult meeldis teine vaatus rohkem, kuna oli palju unikaalsem ja omapärasem. See kuidas tantsijad kuuvalgusega kaetud mäelt samm-sammult, pikaldaselt ning ühesuguste liigutustega alla tulid oli lõõgastav ja sellise hüpnootilise efektiga. Mul tekkis lausa põnev mõelda, et mitu neid siis lõpuks kokku tuleb ning kas on veel üks tulemas või oli nüüd viimane. Kui lõpuks oma 25 baleriini valges oma positsioonid võtsid ning minu silmale perfektses sünkroonis tantsisid oli ääretult võimas vaatepilt. Kogu vaatus ja samas ka sealne etenduse lõpp jätsid kustumatu mulje, kuigi see ei ole ilmtingimata selline kokkuvõte, mis mulle tavapäraselt imponeerib. Siinkohal oli finaal aga sobilik, veidi üllatav ning nagu i-le täpp.

Muusika kohapealt ma seekord midagi väga erilist välja tuua ei oskagi. Ei jäänud kõrva midagi tuttavat või midagi ülimalt meeldejäävat. Pean aga mainima, et mu eelnevalt mainitud lemmik tantsustseeni meloodia oli peaaegu, et sama meeldiv ning köitev kui stseeni visuaalne külg ise. Rahustav ning lõõgastav pala.

Tantsijate kohalt pean välja tooma tõsiasja, et kuidagi üllatavalt palju oli meestantsijaid ja üldse mehi laval. See ei ole minu teada väga tavapärane vaatepilt, seega oli ekstra tore toimuvat jälgida. Aafriklaste tants jäi just silma rohkete meestenumbrite poolest ning üldse oli tegu metsiku, energilise ja tempoka etteastega. Samuti ka Egiptuse tants oli põnev ning ilmselgelt ülikeeruline tantsida oma nurgeliste ja väga egiptuslike liigutuste poolest, mida siis esitasid üks kuldne jumalus ning grupp poisse (kes, ma eeldan, olid tegelikult tüdrukud riietatud poisteks). 

Kokkuvõttes: Tegu on kahtlemata väga ambitsioonika ja suursuguse balletiga, mis massiivsel laval kogu sellele ettenähtud hiilguses (dekoratsioonid, lava, tantsijaid arv, jne) võib kindlasti tunduda suurem kui elu. Meie kohalik versioon aga ma ei usu, et oskuste, püüdluste ning silmailuga kuidagi teistele alla jääb. Väga meeldis!


Liis

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar