1944 oli väga hea
film.
Mina kuulun
sellesse põlvkonda, kes on Eesti ajalugu õppinud kaks korda. Esimest korda
nõukogude Eesti ajalugu ja hiljem juba Eesti Vabariigi ajalugu.
Kasvasin ülesse
nõukogude pioneeride kangelastegudega ja sellised lood nagu Pavlik Morozovi oma
kuulus kohustuslikku kirjandusse. Ma arvan, et paljud tänapäeva Eestis ei tea,
kes on Pavlik Morozov ja ka seda, miks sellist kirjandust tol ajal üldse lugema
pidi. Lühidalt, Pavlik Morozov oli nõukogude ajal ülistatud vene pioneer, kes
andis oma isa nõukogude võimudele ülesse nõukogudevastase tegevuse eest. Jutu
järgi hukati Pavlik ja tema vend oma kulakutest sugulaste poolt kättemaksuks.
Tegelikkus oli aga midagi muud. Hiljem selgus, et Pavlik ei olnud üldsegi
venelane, vaid ukrainlane ja et poiss andis isa ülesse armukadeda ema pealekäimisel,
sest Pavliku isa oli endale armukese leidnud. Tuli ka välja, et pereliikmed
Pavlikut ei tapnud, vaid nõukogude võimul oli vaja märterit, kelle kaudu
sundida inimesi kolhoosi liikmeks astuma. Nii see propaganda käis.
Miks ma üldse
Pavlik Morozovist räägin ja kuidas on see seotud selle arvustusega? Ma kirjutan
temast selleks, et illustreerida, et ajalugu kirjutatakse alati võitjate poolt
ja muudetakse alati vastavalt sellele, kuidas on antud võimule vajalik ja
kasulik. Ajaloolised faktid sellest iseenesest ei muutu, küll aga muutub
tõlgendus ja arusaam faktidest. Selsamal põhjusel olen nii mina kui ka sajad
tuhanded teised pidanud oma ajaloolisi teadmisi uuendama ja värskendama.
Sedasama teeb ka film 1944. Ta värskendab mälu, et me ei unustaks, mida meie
inimesed ja meie maa on pidanud läbi elama. Ta näitab, mida teeb inimestega sõda.
Aga nüüd arvustuse juurde.
Pealkiri: 1944
Režissöör: Elmo Nüganen
Stsenarist: Leo Kunnas
Operaatorid: Rein Kotov ja Mart Taniel
Kestus:100 minutit
Žanr: Draama, ajalooline
Produtsent: Taska Film, Matila Röhr Productions
Näitlejad: Kristjan Üksküla, Kaspar Velberg, Maiken Schmidt, Hendrik Kalmet, Karl-Andreas Kalmet, Hendrik Toompere juunior, Gert Raudsep, Mait Malmsten, Rain Simmul, Ain Mäeots, Ivo Uukkivi ja teised
Kinodes alates: 20 veebruar 2015
Nähtus: 20 veebruar 2015
Aga nüüd arvustuse juurde.
Pealkiri: 1944
Režissöör: Elmo Nüganen
Stsenarist: Leo Kunnas
Operaatorid: Rein Kotov ja Mart Taniel
Kestus:100 minutit
Žanr: Draama, ajalooline
Produtsent: Taska Film, Matila Röhr Productions
Näitlejad: Kristjan Üksküla, Kaspar Velberg, Maiken Schmidt, Hendrik Kalmet, Karl-Andreas Kalmet, Hendrik Toompere juunior, Gert Raudsep, Mait Malmsten, Rain Simmul, Ain Mäeots, Ivo Uukkivi ja teised
Kinodes alates: 20 veebruar 2015
Nähtus: 20 veebruar 2015
Arvustus
1944 viib meid
ajaloos tagasi Teise Maailmasõja lõppu, kus vaatajatele antakse võimalus
järgida nii Saksa kui ka Vene vägedes võitlevate eestlaste teekonda Sinimägedest
läbi Tallinna Sõrve poolsääreni. Filmi esimene pool näitab eestlasi eelkõige
nende silmade läbi, kes võitlesid saksa vägedes ja teine pool näitab eestlasi
vene vägedes võitlevate eestlaste kaudu.
Stsenaarium
Ma alustaks filmi
stsenaariumiga. Ma ei ole lugenud Leo Kunnase avaldatud raamatuid, nii et ma ei
tea, milline kirjanik ta on. Küll aga on ta kirjutanud suurepärase
stsenaariumi. Ma ei tea, kui ajalooliselt täpne on 1944 stsenaarium, ma eeldan,
et on, aga mulle väga meeldis, et Kunnas ei andnud otseselt hinnanguid. Ei
olnud ei õiget poolt ega valet poolt. Oli lihtsalt sõda ja kannatajaks nii üht
või teistpidi eesti rahvas, sest mõlemal pool sõdinud lootsid üht ja sedasama –
iseseisvust. Mulle meeldis, et lahingute osa oli tasakaalus inimeste lugudega,
et üks ei summutanud teist, vaid et sõda oma õudustega oli taustaks ja inimesed
jutustasid loo.
Foto: Andres Teiss (Taska Film) |
Ka oli mulle
meeldivaks üllatuseks peategelaste läbilõimunud lugu saksa sõjaväes sõdinud
mehest Karl Tammikust, kes kirjutab oma õele Ainole kirja. Kiri satub vene
poole peal sõdinud Jüri Jõgi kätte, kes toimetab kirja Ainole ja armub. Traagiline
lugu, mis kõigi etteantud eelduste kohaselt hästi lõppeda ei saa.
Veel tahaks
stsenaariumi juures kiita dialoogi ja teravat huumorit! Ma naersin koos teiste
vaatajatega südamest päris mitmeid kordi. Huumor oli toredaks vahelduseks
süngetele lahingutele ja õhus rippuvale paksule hallile pingele. Eriti pani
mind naerma, kuidas saksa sõjaväes olnud eestlased suhtusid põlgusega sellesse,
et neile jagati vapruse eest Aadu (Hitler) autogrammiga pilte ja kui neid nende
sangarluse eest tänati öeldes Heil Hitler ja millele eesti poised kas üldse ie
vastanud või vastasid: “Ei ütle!” Lustakalt ajas naerma ka see, kuidas poisid
peo ajal lõõpisid ja naersid, et millisel otstarbel autogrammiga pilti
kasutada. Ka olid väga lahedalt välja mõeldud Peeter Tammeoja tegelaskuju
hüüdmini Kreml: “Kreml soovib sind näha!”. Nutikalt läbimõeldud tekst, dialoog
ja emotsionaalne lugu inimeste saatustest. Suurepärane, härra Kunnas!
Režii ja lavastus
Elmo Nüganeni
töid olen ma alati austanud ja imetlenud ja mul ei olnud kahtlustki, et 1944
režissöörina annab ta filmile palju. Ta on suutnud näitlejaid juhendada ja
panna nad tööle ühtse meeskonnana. Filmis ei olnud ühtegi näitlejat minu
arvates, kes oleks osutunud nõrgaks lüliks ja see näitab ka režissööri head taset
ja tugevust. Tundub, et ta teadis täpselt, millist tulemust ta soovib näha ja
see tulemus tema visioonist on ka ekraanilt näha.
Visuaalselt oli
film võimas! Lahingustseenid ei jää minu arvates maha muu maailma sõjafilmide stseenidest.
Laskemoona ja lahingustseenide pealt ei ole kindlasti raha kokku hoitud ja see
oli vinge! Sinimägede kaevikutes ei hoitud tagasi ei käsigranaatide,
kuulipildujate ega ka miinide, mürskude ja tankide arvelt ja lõppresultaadiks
olid eepilised lahingud, mis jätsid suurelt ekraanilt vaadates hirmuäratavalt autentse
mulje. Operaatoritööd sooviks kiita ka seetõttu, et peale lahingustseenide
vaheldusid nii tegelaste emotsionaalsed lähivaated kui ka suured plaanid küll
loodusest ja ümbruskonnast väga sujuvalt ja hajusid ühte ühtsesse tervikusse.
Detailid ja lemmikstseenid
Detailidele oli
pööratud suurt tähelepanu. Olgu see siis ängistavalt ilus Marie Underi luuletus
Sõduri ema, mida luges Anu Lamp taustaks stseenile, kus poisid kaevikus
omavahel vestlesid või siis Estonia teatri varemed või siis talunikele antud konservid
ingliskeelsete tekstidega. Selles filmis oli palju emotsinaalselt mõjuvaid
seikasid ja stseene, mis mõjusid nagu rusikas silmaauku.
Mõned
meeldejäävamad kohad filmis:
Foto: Andres Teiss (Taska Film) |
Stseen, kus
pealetungivad vene vägedes teenivad eesti poisid avastavad Sinimägedes, et nende
vastasteks on samuti omad eesti poisid, lõpetavad tule ja lasevad saksa vägedes
sõdivatel poistel minna. Kahjuks on selleks ajaks mõned neist juba surma saanud. See äratundmise ja vaikuse hetk, mis tekib kui
tulistamine lõpeb, tõi minul traagika tõttu klombi kurku.
Foto: Renee Altrov (Taska Film) |
Stseen, kus
Saaremaalt pärit noormees saab lõpuks rõõmustades Sõrves koju, leides sealt
eest tühja maja. Siin jääb järele kasutada vaid kujutlusvõimet, sest Sõrves
jäid paljud talud tühjaks kuna suur osa inimestest kas said sõjas surma, lasti
maha või küüditati.
Selliseid kohti,
mis mõjusid emotsionaalselt, oli filmis palju. Osa minust tahaks tervet filmi
ümber jutustada, aga mõistlikum on teil endal kinno minna ja vaadata.
Näitlejad
Näitlejad
Ükski hea film ei
valmi ilma veenvate näitlejateta. Öeldakse, et kett saab olla ainult nii tugev,
kui tugev on tema nõrgim lüli. Selles ketis ei olnud nõrku lülisid. Nii
peategelased kui ka kõrvalosatäitjad olid veenvad, mõjusad ja omasid suurt
tähtsust terviku saavutamisel. Nendel kõigil oli oma roll täita ja oma lugu jutustada.
Midagi ei jäetud juhuse hooleks ja see tegi sõjafilmist ka suurepärase
ajaloolise draama.
Foto: Renee Altrov (Taska Film) |
Ehkki film oli
täis suurepäraseid rollitäitjaid, siis näitlejatest tahaks esile tõsta just
kahte, peaosatäitjaid mängivaid Kristjan Üksküla ja Kaspar Velbergi. Mõlema näitleja puhul võib
julgelt öelda, et nad mitte ei mänginud rolli, vaid nad olidki need rollid ise.
Kaspar Velbergi mõtlik ja tõsine Karl Tammik oli sümpaatne ja meeldiv. Velberg suutis ilusalt edasi anda oma süütunde ja valu pere Siberisse saatmise tõttu ja samas olla täiesti kohalviibiv sõdur, kes keskendus ennastunustavalt käivasse lahingusse. Mulle meeldis ka see, kuidas oli lahendatud filmis tema mõttemonoloogid. Ääretult sümpaatne ja meeldejääv töö Kaspar Velbergi poolt!
Kristjan Üksküla nõukogude armees sõdiva Jüri Jõgina oli minu jaoks arvatavasti kõige suurem üllatus. Tegemist on andeka näitlejaga, kes suutis muuta Jüri Jõgi mitmetahuliseks tegelaseks. Need emotsioonid, mida ta Ainoga kohtudes edasi andis, olid rasked vaadata kuna nad mõjutasid ka vaatajat emotsionaalselt. Kui sinna lisada tekkiv lootus Ainoga koos aega veetes ja kirikus vesteldes ning keeruline suhtlus Kremliga, siis sai Kristjan Üksküla suurepäraselt hakkama toodes esile need sisevõitlused, mis tema tegelases käisid. Väga hea näitlejatöö, kus antikangelasest sai kangelane.
Mis puutub kõrvalosatäitjatesse, siis nagu enne öeldud, olid kõik tegelased omas kohas ja vajalikud ja terve näitlejate ansambel oli väga tugevalt kokku pandud ja nende rollid andsid filmile palju liha luudele. Siinkohal tahaks nimetada Rain Simmulit kes Siberist pärit Prohhor Sedõhhi mängis, kes andis oma rolli tasakaalustava rahu ja tarkust. Peeter Tammearu oli Kremli rollis ääretult ebasümpaatne. Mitte näitleja, vaid tema tegelaskuju oli ebameeldiv, mis tähendab, et Tammearu tegi oma rolli briljantselt. Ka ainuke suuremat rolli omav naisnäitleja Maiken Schmidt oli väga õrn ja samas tugev Aino rollis. Gert Raudsep, Ain Mäeots, Hendrik Toompere juunior - suurepärased!
Kokkuvõttes
Kaspar Velbergi mõtlik ja tõsine Karl Tammik oli sümpaatne ja meeldiv. Velberg suutis ilusalt edasi anda oma süütunde ja valu pere Siberisse saatmise tõttu ja samas olla täiesti kohalviibiv sõdur, kes keskendus ennastunustavalt käivasse lahingusse. Mulle meeldis ka see, kuidas oli lahendatud filmis tema mõttemonoloogid. Ääretult sümpaatne ja meeldejääv töö Kaspar Velbergi poolt!
Foto: Renee Altrov (Taska Film) |
Kristjan Üksküla nõukogude armees sõdiva Jüri Jõgina oli minu jaoks arvatavasti kõige suurem üllatus. Tegemist on andeka näitlejaga, kes suutis muuta Jüri Jõgi mitmetahuliseks tegelaseks. Need emotsioonid, mida ta Ainoga kohtudes edasi andis, olid rasked vaadata kuna nad mõjutasid ka vaatajat emotsionaalselt. Kui sinna lisada tekkiv lootus Ainoga koos aega veetes ja kirikus vesteldes ning keeruline suhtlus Kremliga, siis sai Kristjan Üksküla suurepäraselt hakkama toodes esile need sisevõitlused, mis tema tegelases käisid. Väga hea näitlejatöö, kus antikangelasest sai kangelane.
Mis puutub kõrvalosatäitjatesse, siis nagu enne öeldud, olid kõik tegelased omas kohas ja vajalikud ja terve näitlejate ansambel oli väga tugevalt kokku pandud ja nende rollid andsid filmile palju liha luudele. Siinkohal tahaks nimetada Rain Simmulit kes Siberist pärit Prohhor Sedõhhi mängis, kes andis oma rolli tasakaalustava rahu ja tarkust. Peeter Tammearu oli Kremli rollis ääretult ebasümpaatne. Mitte näitleja, vaid tema tegelaskuju oli ebameeldiv, mis tähendab, et Tammearu tegi oma rolli briljantselt. Ka ainuke suuremat rolli omav naisnäitleja Maiken Schmidt oli väga õrn ja samas tugev Aino rollis. Gert Raudsep, Ain Mäeots, Hendrik Toompere juunior - suurepärased!
Kokkuvõttes
Ma arvan, et
Eestis ei ole ühtegi pere, keda Teine Maailmasõda ei oleks kas otseselt või
kaudselt puudutanud. Ka minu enda peres ja suguvõsas on rohkem kui üks juhtum, kus
üks vend sõdis ühel pool rindejoont ja teine vend teisel pool. Juhtus ka seda, et võideldi samas lahingus.
Üks vend naasis peale sõda koju, kust ta saadeti hiljem küüditamisega Siberisse
ja teine vend jäigi sõtta. Võitjaid ei olnud, Kaotajaks oli eesti rahvas.
1944 on selgelt sõjavastane ja mõtlemapanev ajalooline film.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar