Ülevaade näidendi ülekandest otse Londonist!
Pealkiri: Talvemuinasjutt
Originaalpealkiri: The Winter's Tale
Kestus: 3h 30 min
Millal nähtud: 26.11.2015
Minu hinnang: 5/5
Kui kuulsin, et Shakespeare'i üks vähemtuntumaid, kuid minu lemmikumaid lugusid jõuab Londonis taas lavale kuulsate ja andekate tegijate käe all, ning seda kantakse üle ka kinodes väljaspool Inglismaad, siis hoidsin oma sõrmi ja varbaid ristis, et nagu National Theater LIVE'i, ka seda etendust on võimalik Coca-Cola Plaza vahendusel kaeda. Juhtus eeljõuluime ning avastasingi, et Jõuluvana on mulle varajase kingi teinud. Muidugi olid mul samaks ajaks juba PÖFFi piletid ostetud, kuid eepiline India film, mida vaatama ei jõudnudki, ei kaalu minu silmis üle Shakespeare'i. Kurbusega pean tõdema aga, et kuna sel perioodil toimus niivõrd suurel hulgal igasugu üritusi ja ka PÖFF, siis oli publiku maht etendusel suhteliselt mannetu, kuid ma loodan, et ka teised vaatajad said minuga sarnaselt võrratu kogemuse ning see ei heiduta kino ka tulevikus antud teatrikompanii tükke suurele ekraanile toomast (palun alandlikult nende järgmise lavastuse "Romeo ja Julia" vaatamisvõimalust!).
pilt superkinod.ee kodulehelt |
pilt superkinod.ee kodulehelt |
Lugu räägib Sitsiilia kuningas Leontesest (Kenneth Branagh), kellel on pealtnäha kõik mida üks õnnelik ja rahulolev mees võiks tahta: kaunis meest jumaldav naine, vahva pojast troonipärija, veel üks laps tulekul, ustavad ja austavad alamad ning truu sõber külasoleva Böömimaa kuninga Polixenese näol, kellega oldud lähedased juba noorest east saati. Peatselt aga hakkab Leontes kahtlustama oma naist petmises oma hea sõbraga ning, kord juba mulda pandud, hakkab kahtlus kasvama, hakatakse leidma olematuid märke reetmisest ja oma võrsetega, vihast pimestatult, hooletult ja julmalt hävitama mehe imelist elu. Olles varsti otsekui langevate doominoklotsidena kaotanud kõik, mida ta kõrgelt väärtustas, jõuab mehele liiga hilja kohale, et tema kahtlused olid alusetud, kuid mis tehtud see tehtud. Leontesest saab igavesti kahetsev ja andestust otsiv vari enda varasemast minast. Kuusteist aastat hiljem, Böömimaa kuningriigis, aga kohtub kaunis karjuse tütar kuningapojaga ning, otse loomulikult, nad armuvad, saatuse kiuste või siis hoopis saatuse tahtel.
pilt superkinod.ee kodulehelt |
Etenduse esimene osa kulmineerub Hermione kohtumõistmisega ja sellele järgneva naise ja Leontese elurõõmsa ja armsa poja surmaga. Vaid need hoobid on piisavalt tugevad, et mehe mõistus tagasi koju kutsuda. Isegi mitte tragi vanadaami Paulina pragamine, palumine ja veenmine ei avalda varasemalt mõju, eriti kalk on mees stseenis, kus naine toob Leontese vastsündinud tütre mehe juurde, paneb ta põrandale ja anub, et mees tunnistaks lapse enda omaks ja andestaks tolle emale. Viimane oli meisterlikult näideldud ja esitatud võimumõõkade ristumine, kus mehe tormakusele, hoolimatusele ning raevule oli enamgi kui võrdväärseks vastaseks naise loogika, kaastunne ja heatahtlikkus. Suurepärane näitlemine Judy Denchi ja Kenneth Branaghi poolt. Ka Hermione kohtustseen oli võimas ja emotsioonidest nõretav just täna sügavale ebaõiglusele, abitusele ja frustratsioonile, mida see tõi esile vaatajas kui ka laval olevate tegelase südames, kõigis peale kuninga. Naine oli aga väärikas, vaoshoitud, püstise peaga ning peajagu üle kõigist seal ruumis, eriti oma halastamatust abikaasast. Imeline etteaste Miranda Raisoni poolt.
pilt superkinod.ee kodulehelt |
Pilguheit maalilisse ja energiast pakatavasse helgesse maaellu oli silmatorkavalt kontrastis trööstitu esimese vaatusega. Kahte osa ei eristanud vaid žanr, vaid ka kõik muu, alates õhkkonnast lõpetades värvidega. Üks oli otsekui talv: külm, kurblik, tõsine ja pime. Teine pool aga nagu kevad: päikeseline, murevaba ning naeruküllane. Pärast pikka talve saabuv lunastust, leppimist ja imesid täis kevad. Perdita on siinkohal nagu muinasjutuprintsess, kes tõotab kauni tuleviku algust, jagades ühes stseenis lilli, mis sümboliseerivad kevadet. Üks suurima kaaluga "tärkamisi" oli aga kuju elluärkamine, mis oli otsekui jõuluime (arvestades ülekande aega) või siis kevadega kaasnev talveunest taastumine.
pilt superkinod.ee kodulehelt |
Lavakujundus oli lihtne ning pigem taustafunktsioone täitev kui toimuvat üle trumbata katsetav. Esimeses osas oli, tegevuspaikadele vastavalt, ümbruseks uhke lossi ruumid ning teises viitas maaelu keskkonnale ere valgustus ning peo ajal laval olev suur puidust ühislaud. Mulle väga meeldis kuidas esimeste stseenide ajal oli laval ka ehitud kuusk ning tegevus oli viidud tänu lavakujundusele jõuluperioodi. Kurikuulus karu aga füüsilises vormis lavale seekord ei astunud, vaid temaga sai kohtuda põgusa projektsiooni abil. Kiidusõnad ka imiku nukule, kes tegi häält ja keda konkreetselt nägemata, sai peaaegu usutud, et tegu on eheda lapsega. Üks kaunimaid lahendusi aga langes osaks Hermione kujule, kes oli nagu imeilus nukk, kes sädeles otsekui jääst taustal. Ka kostüümid oli suurepärased, eriti aadlike riietus: šikid, elegantsed, tõepärased ja asjakohased.
Ülekande enda kohta midagi niiväga erilist esile tuua ei olegi, sest üritus oli viperustega. Näidendile eelnes Kenneth Branaghi poolt sissejuhatus antud tüki üldistesse ja põnevatesse detailidesse, samuti sai lühidalt jutustatud ka teatrihoone ajaloost ning käesoleva trupi kokkutulemiseloost. Kõik see toimus teatriruumide kiire visuaalse ekskursiooni taustal. Veidi kentsakas oli vaid tõsiasi, et pärast sissejuhatava kõne lõppu läks hulk aega enne kui tükk algas. Kuigi seda auku kaeti kauni muusika ja vaatega laest alla saali, muutusin ma veidi kannatamatuks.
Kokkuvõttes, ilma igasuguse kahtluseta, on siinkohal tegu minu terve aasta parima ja maagilisema teatrikogemusega! Ma pole ammu enam millestki niiväga õhinas olnud, nii enne kui pärast näidendi nägemist. Hiilgav tükk!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar