Tere!
Veel üks äge lavastus Rakvere Teatrist - "See kõik on tema" arvustus.
Pealkiri: "See kõik on tema"
Autor: Andrei Ivanov
Teater: Rakvere Teater
Lavastaja: Helen Rekkor (külalisena)
Žanr: draama
Näitlejad: Tiina Mälberg ja Imre Õunapuu
Esietendus: 13. jaanuar 2017
Millal nähtud: 20. märts 2017 Vene Teatris
Minu hinnang: 5/5
Sisu:
Veel üks äge lavastus Rakvere Teatrist - "See kõik on tema" arvustus.
Pealkiri: "See kõik on tema"
Autor: Andrei Ivanov
Teater: Rakvere Teater
Lavastaja: Helen Rekkor (külalisena)
Žanr: draama
Näitlejad: Tiina Mälberg ja Imre Õunapuu
Esietendus: 13. jaanuar 2017
Millal nähtud: 20. märts 2017 Vene Teatris
Minu hinnang: 5/5
Foto: Gabriela Liivamägi |
Sisu:
ETTEVAATUST,
spoilerid!
Valgevene
näitekirjaniku Andrei Ivnovi (mitte segi ajada meie enda Eesti samanimelise
kirjanikuga!) kirjutatud ja Rakvere Teatris Helen Rekkori poolt lavastatud
"See kõik on tema" on üks paremaid kaasaegseid tükke, mida ma viimasel
ajal näinud olen.
Laval
on kaks inimest: ema (Tiina Mälberg) ja tema teismeline poeg (Imre Õunapuu).
See väike perekond elab täiesti tavalises linnas, täiesti tavalises korteris ja
elavad täiesti tavalist elu. Välja arvatud see, et selle tavalise pere
isa on hiljuti surnud ja jätnud nii emasse kui ka poega oma suure ja sügava
jälje. Nii ema, kui ka poeg elavad seda kaotust üle raskelt. Ema ei oska enam
oma teismelise pojaga suhelda ja mingitki kontakti leida. Poeg ei oska oma
kaotusvaluga midagi peale hakata, ei seda emotsioone näidata ega tea, kuidas ka oma
emaga suhelda, et eluga edasi minna.
Nii
nad seal elavad, oma täiesti tavalist elu, täiesti tavalises linnas,
täiesti tavalises korteris. Korteris, kus ema veedab tunde oma toas, et rääkida
telefonis kellelegi sellest, kui valus ja raske tal on, kuidas ta ei oska ilma
oma meheta elada ja kuidas poeg teda absoluutselt ei mõista. Poeg teises toas,
valab oma valu välja kas ema peale karjudes või suhtleb oma ainukese sõbraga käies
temaga ühes mahajäetud vabrikuhoones punkris elu üle filosofeerimas või siis
mängib arvutimänge, passib netis või kuulab muusikat.
Ühel
hetkel päris tüki alguses hakkab valus neid vaadata, sest nad on nii õnnetud ja
üksikud. Emast hakkab hale, sest ta on oma valus nii saamatu ja abitu ja ei
oska kuidagi oma eluga edasi liikuda. Ja poeg ka ei mõista. Kohe üldse ei
mõista, teeb vaid seatempe: lõikab tükkideks isa allesjäänud pintsaku, milles
isa suri ja pistab sellele vannitoas lihtsalt tule otsa või leiab ema
magamistoast dildo ja pistab selle uhkelt seisma magamistoa kapil olevasse
linnupuuri. (Olgu siinjuures öeldud, et ema tõi pojale kingiks linnu, et poeg
end nii üksikuna ei tunneks, aga see lind leidis endale kahjuks külma ja õnnetu lõpu). Ja nii see dildo seal linnupuuris üksikult küünla asemel uhkelt seisis ema
kojutulekuni ja ema kaotas igasuguse enesevalitsuse, tormas poja tuppa ja läks
talle lihtsalt kallale.
Nad
ei räägi, nad ei suhtle, nad lihtsalt karjuvad üksteise peale.
Kuna
poeg kellegagi peale ühe sõbra ei suhtle, kardab ema, et tema poeg on peale
kõikide muude probleemide ka veel homoseksuaalne. Et oma kahtlustele jaole
saada, teeb ta endale Facebookis võltskonto ja loob endale teismelise tüdruku
aliase Toffi ning lisab oma poja, kelle nimi on Facebookis Toweri Ronk, endale
sõbraks.
Järsku võtab lavastus täiesti uue suuna ja tempo. Toffi ja Toweri Ronk hakkavad esialgu
arglikult suhtlema ja üsna kiiresti saavad nendest mitte ainult sõbrad ja
usaldusalused, vaid Toweri Ronk armub Toffisse, sest Toffi mõistab teda, saab
temast aru, ka tema on üksik ja vajab mõistmist. Toffile meeldivad Toweri Ronga
sügavalt emotsionaalsed luuletused ja Toweri Rongale meeldib Toffi siirus ja
ausus. Tegelikult on asi selles, et ema soovib kogu hingega poega mõista.
Reaalses,
Facebookist väljaspool, paranevad ka ema ja poja suhted. Samm sammu haaval on
nad võimelised üksteist tolereerima ja ka mõned normaalsed laused üksteisega
vahetama, sest poeg on leidnud oma hingesugulase Toffi näol ja ema on hakanud
mõistma oma poega Towri Ronga näol.
Selge
on see, et ka kõige hoolikamalt varjatud saladus ei jää saladuseks. Peagi
pärast netis armastuse avaldamist Toffile avastab poeg, kes Toffi tegelikult on ja
sellel on üsna ettearvamatud tagajärjed.
Mis mulle mõjus ja meeldis:
Kõigepealt,
tükk käsitles mitut eraldiseisvat teemat, mis mind puudutasid ja mis olid
sellesse lavastusse osavalt kokku põimitud.
Alustaks
siis kõige keerulisemaga nendest - ema ja poja vahelisest suhtest, mis saab
alguse üsna süütust ema ideest, teada saada, kas ta poeg on homoseksuaalne või
mitte ja lõppeb sellega, et poeg, teadmata, kes Toffi tegelikult on, armub
sügavalt oma enda emasse. Ma usun, et nii mõndagi konservatiivsemat
teatrikülalist võis see häirida, et kuidas üks ema saab oma lapsele sellist
asja teha, et valetab, teeb konto ja laseb oma lapsel endasse veel
võltsprofiili kaudu ära armuda. Olen isegi lugenud paari arvustust, kus ema
teguviisi peetakse haigeks ja valeks. Kuna ma ise olen ka poisslapse (kellel on
küll veel paar aastat aega puberteedini) ema, siis ega ma seda teguviisi
isiklikult õigeks ei pea. Aga see polegi antud hetkel kõige olulisem. Palju
olulisem on minu arvates antud lavastuse juures see, missugust efekti tahtis
saavutada nii kirjanik, kui ka lavastaja oma looga. Mind pani see mõtlema ja
juurdlema selle üle, et kui reaalses elus võib inimestel olla väga raske oma
emotsioone ja tundeid ja mõtteid teisele inimesele edastada, olla aus ja
siiras, siis internet võtab inimestelt maha kõik erinevad müürid ja takistused
ning laseb neil olla nemad ise. Selles on muidugi ka lugematul arvul ohtusid,
sest täpselt samamoodi nagu inimene saab internetis olla anonüümselt ja siiralt
tema ise, siis saavad inimesed pahatahtlikkult olla internetis kes iganes nad
soovivad ja teha seda nii, et teine osapool ei tea nende tegelikust
identiteedist mitte midagi.
Vaatamata
asjaolule, kas ema tegu on õige või vale, siis nende omavaheline suhe
internetis toob märgatavad muudatused mõlema ellu. Ema veedab mõõtmatul hulgal
öötunde varahommikuni, et pojaga suhelda, ta õpib oma poega uuesti tundma ja
mis veel tähtsam, ta õpib ennast uuesti tundma, õpib läbi oma poja, kuidas
leinast üle saada ja uuesti elama hakata. Siin võib kindlasti vaielda ja
arutleda, et kas see on just see õige viis, kuidas üks ema peaks käituma,
kasvama ja arenema, aga ometigi just see laval toimub. Ja see toimib.
Tiina
Mälberg emana just seda laval teebki: ta muutub halavast ja näägutavast
vanamutikesest, kellel elus mitte midagi pole peale leina, uueks inimeseks -
naiseks, kes lööb pojaga internetis suheldes ja iseenast avastades särama. Ta
leiab täiesti uue hingamise. Mis sest, et ta teab, et see on vale. Egoistlik,
arvate? Võib olla. Aga väga hästi ja usutavalt esitatud karakter.
Imre
Õunapuu teismelise pojana kandis kogu maailma emotsionaalset valu ja raskust
oma õlgadel. Küll oli teda ilusalt valus vaadata ja meenutada, kui raske on
teismelise tundlik elu, kus kõiki asju elatakse läbi kolmekordse sügavusega ja
intensiivselt, kus nii keeruline on kõikidest oma tunnetest ja mõtetest
rääkida, eriti veel näost näkku ja eriti veel oma emaga. Temas oli nagu kaks
isikut ühes: poeg, kes emaga suhtles ja Toweri Ronk, kes Toffiga suhtles.
Viimane siis oli siiram, ausam, haavatavam ja mõistetavam.
Mulle
meeldis, kuidas kasutati erinevaid vahendeid, kuidas tervet lugu lahti harutati
- läbi telefonikõnede ja läbi Facebooki. Suur osa loost endast areneb läbi
telefonikõnede, kas siis ema kõned sõbrannale, oma emale või tööandjale või
siis poja kõned oma sõbrale - enamus taustainformatsiooni muutub arusaadavaks
just läbi nende monoloogide. Teine suhtluskanal oli Facebook ja seda esitati
visuaalseid vahendeid kasutades minu arvates geniaalselt, kasutades selleks
videoefekte, Facebooki messenger'i tekstivestluse seinale kuvades. Ma nautisin, kuidas läbi videoefektide oli näha nii Toffi kui ka Toweri Ronga kehakeel ja et samaaegselt sai jälgida ka nende vestlust. Väga kaasaegselt ja ägedalt lahendatud!
Ma vaatasin lavastust Vene Teatri väikeses saalis, mis tekitas selle etenduse jaoks vajaliku ja sobiva intiimse õhkkonna. Iga emotsioon, miimika, liigutus, hingamine oli pisemate detailideni näha ning kuulda ja see lõi mulje nagusa oleksidki vaatajana tegelaste juures korteris.
Paar sõna publikust, kelle seas oli ka kõrgemas eas vaatajaskonda. See oli minu arvates rõõmustav. Pausi ajal uurisid nad huviga lavastuse kava, kus oli kasulikku informatsiooni neile, kes igapäevaselt internetiga ja online suhtlusega kokku ei puutu - nii sõnaseletusi, teismelise aju saladusi kui ka teismeliste arvamusi sotsiaalmeedia kohta. Etenduse ajal oli näha ka, kuidas nii mõnigi vanem inimene reageeris silmnähtavalt sellele, mida laval esitati ja olgu siinkohal öeldud, et keelekasutus on selles lavastuses üsna mahlane ja vürtsikas.
Lemmikstseen:
Poeg
kirjutab Toffile laulu ja ema kuuleb kogemata poja toa ukse taga pealt, kuidas
poeg laulab Toffist.
Kokkuvõttes:
"See kõik on tema" on kaasaegne, hoogne ja emotsionaalne lavastus, mida soovitan kindlasti vaatama minna. Lavastus sobib igas vanuses inimestele. Noortele, sest enamus lavastuses olnud teemasid puudutavad teismelisi. Lapsevanemad, võtke oma teismelised teatrisse kaasa ja minge vaatama ja juhul kui lapsed teiega koos teatrisse ei soovi minna, siis minge vaatamata sellele- elamuse saate nii või teisiti! Külmaks ei jäta see tükk kohe kindlasti kedagi.
Rohkem infot lavastuse ja etenduste aegade kohta leiab SIIT. Lavastust mängitakse sel hooajal mai lõpuni.
Lavastuse treiler:
Ilusaid teatrielamusi!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar