Tervitus taas!
Kauge kogemuse varamu on postituste tüüp, kus kavatsen vahetevahel kirjutada lühidalt etendustest, filmidest jne, mida olen näinud enne blogi alustamist.
Pealkiri: “Carmen” (Georges Bizet' ooper)
Teater: Rahvusooper Estonia
Esietendus: 26.05.2011
Nähtud: 2013
Maailmatuntud meloodiaid kuulates, mis live’is olid kahtlemata suurejoonelised, hiilgavad ja äratundmisrõõmu tekitavad, tuletasid aga tahes-tahtmata meelde Ajaxi loputusvahendi reklaami, mida aastaid hiljem oskan siiani peast laulda: On Ajax see mis vajad sa, sind töödes mitmekordselt abistab, ei pingutust, ei loputust ja ümbritseb sind puhas lõhn. See on aga loomulikult väga piinlik ning kuidagi koomiliselt kurb, et inimene teab muusikat aga üldse teises, mitte just eriti seda muusikat väärivas kontekstis. Samas aga hea, et tänu Ajaxile üldse teatud isikud neid viise sellisest maailmakuulsast ooperist kuulda saavad. Teisalt, aga eks see näitab ka seda, et tegu on ikkagi suurepärase muusikaga, mis vaid pesuvahendi reklaamis suudab end nii võimsalt ja jäädavalt inimeste mälusse sööbida.
Ühe esimese ooperina, mis käsitleb aristokraatide ja
rikkurite asemel tavainimesi ning mitte just eriti delikaatseid teemasid, pean
ma tunnistama, et peategelased ei olnud just eriti sümpaatsed ja kaastunnet
tekitavad. Carmen ja Don José mõlemad petavad ning hülgavad oma eelmised
kallimad ning kogu see armukadedus, tujutsemine, tunnete äkiline
jahenemine/kuumenemine, tagaajamine ja kuritegelik pool ei räägi ka just nende
poolt. Juba algusest peale oli selge, et see lõpeb mõlemale pahasti. Peab
mainima, aga et väga efektselt ja lõplikult sellele üksteist hävitavale
kinnisideele muidugi mõjus kõri läbi lõikamine - võigas ja jõhker aga pani
suurepärase punkti kogu tahan-ei-taha, vihkan-ja-ei-vihka kirele, mis Carmeni
ja Don José vahel oli. Väga mõjuvõimas lõpp võrratu muusikaga ooperile, mis aga
tänu peategelastele täielikult mu sümpaatiat ei võitnud, kuna olen selline
imelik kellele on vajalik, et viimased veidikegi kaastunnet tekitaksid ja
kaasaelamist võimaldaksid.
Pealkiri: “Koletis kuu peal”
Teater: Linnateater
Esietendus: 26.03.2011
Nähtud: 2014
Minu hinnang: 5/5
Ma pole kunagi teatris nutnud ja ei kujutanud ka ette,
et seda võib ka kunagi juhtuda, kinos – jah, teatris – ei. Sellepärast oli
mulle täielik üllatus, ning on siiamaani, tõsiasi, et see etendus mõjust mulle
nii emotsionaalselt laastavalt ja puudutas kõiki mu pisarate mõjutuspunkte, et
ei suutnud ennast lihtsalt tagasi hoida. See oli ülimalt raske, trööstitu, kuidagi
lootuse ja õnnetunnet talla alla suruv etendus (asi läks õnneks helgemaks lõpu
poole). Kogu see karjumine, äng, valu ja näitlejate niivõrd tasemel esinemine
toomaks kõik need emotsioonide endis esile ning jagades neid publikuga nii, et
ka nemad tundsid seda kõike. Õnneks oli saalis suht pime ja selliseid
kottpimeda hetki oli ka piisavalt, et suutsin ennast koguda ja loodetavasti
keegi ei saanud aru, et mul pisarad voolasid ja klomp kurgus oli.
Lugu ise pealtnäha väga lihtne ja inimlik, Albaaniast
Ameerikasse emigreerunud mees “tellib” omale nn postiga-saadetud-pruudi kodumaalt
ning soovib temaga pere luua ning lapsi saada. Kahjuks aga on mõlema minevik
ning nende rahva hiljutine verine ajalugu nende idüllilise elu kõige süngem ja
räsivam vaenlane ning selgub, et kõik olnud ning sellega kaasnenud trauma ei
lase neid kuidagi vabaks – koletis on kuupeal, kaugel, kuid samas lähedal,
mõjutades ja jälgides kõike mida inimene teeb. Algab emotsionaalne langemine
esialgsest stabiilsusest ja rahulolust meeleheitesse ning siis suhte
kokkuvarisemiseni. Aga kas tunneli lõpust paistab ka valgus? Seda oli suurem
osa etendust raske ette kujutada.
Kodutu poiss kellega Seta peatselt tutvust teeb tundus
tõelise päikesekiirena selles sombuses ja valulikus keskkonnas ning samuti on
tema ilmumine mineviku varjudest põgenemise teel üks esimesi samme. Jutustaja
olemasolu oli ka väga vajalik ning informatiivne, andes sisule sügavust ja
taustainfot vaatajale arusaamaks, mis väljaspool seda pealtnäha õnneliku
abielupaari kodu toimus, toimub ning saab tulema.
Kokkuvõttes oli tegu ülimalt emotsionaalse ning meeldejääva
etendusega.
Pealkiri: “Peko”
Teater: Vanemuine
Esietendus: 01.07.2011
Nähtud: ?
Minu hinnang: 2.5/5
Kui aus olla, siis kui poleks ostnud kava ei oleks ma
poolest etendusest mõhkugi aru saanud. Mõni suudab seto keelest paremini sotti
saada, minul aga see lahtikodeerimise oskus eesti ja seto vahel ilmselgelt
täiesti puudub. Seega kui sa ei saa alati kõigest aru ja pead nina tihti
kavasse pistma ja kärmelt lugema, siis loomulikult varastab see vähemal või
rohkemal määral ka etenduse võlust osa.
Minu jaoks on selline lineaarne eluloo jutustus filmis
või etenduses alati selline mööda/pihta olukord. Kord on tulemus mulle väga
meelepärane, teine kord aga igav, puine ja juba sellise sissekõnnitud raja
muljega. Antud etenduses mulle selline lahendus ei imponeerinud. Või oli asi
selles, et mul ei tekkinud peategelase vastu erilist sümpaatiat, seega ei ole
just põnev jälgida kellegi elulugu kui inimene sulle pinget ei paku. Eriti eredalt
mäletan ma, ning just eriti kuidas see mind ärritas, kuis Peko hoolimatult ühel
kolmest õest (olid vist õed?) kloostrisse soovitas minna kui see kurtis, et mis
temast saab (et noh, tahaks nagu ka mehel minna, sest õed said juba mindud nii
Pekole ning vist oli viimase pojale – täpselt ei mäleta).
Kujundus, asukoht, kogu etenduse seade/lahendus ning lava oli väga kihv. Kogu seto kultuur, vahepeal laulmas käiv seto koor ning muidugi bänd Zetod olid väga värvikad ja toredad. Väga meeldis ka etenduse ümberringne melu ja korraldatud minilaat, kus oli nii söödavat, joodavat kui ka muud träni. Etendus ise aga jättis kokkuvõttes mind natuke külmaks.
Pealkiri: “Enesetapja”
Teater: NO99
Esietendus: 12.10.2013
Nähtud: 2014
Minu hinnang: 4.5/5
Pilt NO99 kodulehelt |
Põhiteema – enesetapp – ning kõigi selle sündmuse entusiastlike
ära kasutada tahtjate mured olid tegelikkuses väga mõtlemapanevad, elulised ning
kurvameelsed, kuid ma vaatajana ei suutnud neid kuidagi tõsiselt võtta, sest
etendus ise, ja mis võtmes neid esitleti, oli lihtsalt öeldes absurd.
Tähelepanu läks tahes-tahtmata erinevatelt probleemidelt näitlejate tahtlikult ülepingutatud
ja ülenäideldud käitumisele, jaburatele mõttekäikudele, žestidele ning
dialoogile. Isiklik lemmik oli intelligentsi eest seisev haritlane. Eriti jäi
meelde, et peod etenduses (matus jne) olid aga korralikud nagu venelastel ikka
kombeks. Oli nii viina (ma eeldan, et tegelt vesi), süüa, tantsu-tralli, kaklusi ning
ka paar suudlevat tüdrukut. Tsitaatidest meeldis: “Ja siis mees lihtsalt
mühatab!”
Pealkiri: “Lumivalgeke ja 7 pöialpoissi” (G. Harangozó lasteballett T. Kocsaki muusikale)
Teater: Rahvusooper Estonia
Esietendus: 01.02.2008
Nähtud: 2014
Seda etendust käisin vaatamas sõbranna ja tema
klassiga ning ainuüksi see, et teismelised poisid olid silmnähtavalt sillas ja
kiitvaid sõnu ikka tuli (uskumatu, et ballett võib ka lõbus, naljakas ja haarav
olla!), näitas et etendus, mis suunatud siis eelkõige lastele ja noortele oli
igat-pidi edukas ning suutis oma sihtgruppi positiivselt üllatada. Mäletan, et
poistele eriti meeldis kui päkapikud publiku juurest läbi käisid kasutades
publiku uksi, samuti oli suur kihin ja itsitamine sellepeale, et kuidas printsi
püksid ikka nii ümber olid… - no jah, see selleks.
Teismeeast väljas oleva inimesena pean ühinema laste
entusiasmiga, tegu oli väga meeleoluka, värvilise, tegevusrohke ja kaasa haarava
etendusega. Eriti tähelepanu väärivad siin ka lavakujundus ning igast “trikid.”
Lastele mõelduna on loomulikult vaja igast vigureid, pauke, trilli-tralli ja pilkupüüdvaid
detaile, et nende tähelepanu hoida. See aga õnnestus suurepäraselt, endalgi läksid
silmad mõne lõbusa ja köitva detailiga särama. Eriti meeldis mulle kui mingi
hetk lavale teine lavatasand tekkis ning Lumivalgeke sinna peale ilmus ning
liblikaid püüdis – väga nutikas ja põnev lavakujunduse lahendus.
Kuigi peategelane oli Lumivalgeke, siis minu jaoks
olid pöialpoisid tõelised staarid ja vahvad tantsumehed. Nende tunnusmuusika
tuletas meelde “Hei ho, hei ho, käib töö ja vile koos” meloodiat ja üldse oli
tore kui nad rivis liikusid ning nende tantsustseenid olid rohkem vabad,
krutskeid täis ning tänapäevase tantsu moodi kui elegantne ja tehniline ballett.
Kihvt ballett oli! Imetore meelelahutus lastele ning
ka täiskasvanutele.
Liis
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar